Co e-mail marketing je a co není

Když jsem přemýšlel o tom, jaký článek publikovat jako první, napadlo mě nejdříve klasické ohrané téma – proč je vlastně e-mail marketing táááák užásný. Jenže když jsem nad tím přemýšlel déle (než 30 vteřin), rozhodl jsem raději uvést na pravou míru představy, které o e-mailingu lidé většinou mají.

Pohybuji se totiž na různých akcích, objíždím různé konference, přednáším, konzultuji… Často se tedy setkávám s tím, že lidé vůbec nevědí, co od e-mail marketingu čekat. Někdy se s tímto nepochopením setkávám častěji, než je zdrávo.

Nejdříve se podíváme na to…

Co e-mail marketing NENÍ

„Chceme dělat e-mail marketing!“

Co se pod tímto tvrzením obvykle skrývá? Přeložím…

„Chceme nakreslit šablonu a každý týden posílat nabídkový e-mail. A to samozřejmě tak, aby nás to stálo co nejméně peněz a co nejvíce peněz nám to vydělalo.“

Jenže e-mail marketing není jen a pouze newsletter. Ano – je samozřejmě součástí e-mailové komunikace a ano -někomu to může fungovat, zejména, pokud má statisíce e-mailových adres a občas se najde někdo, kdo si něco koupí. Jenže tohle není e-mail marketing.

Ti, kdo k e-mailingu přistupují tímto způsobem, přicházejí o spousty tržeb. Pokud by věnovali e-mailové komunikaci větší pozornost, mohl by jim přinášet mnohem více ovoce.

Spousta lidi si od e-mailingu také slibuje, že získá spousty nových zákazníků.

Jde to, ale úplně jinak, než si zpočátku lidé myslí.

E-mail marketing není display reklama

A primárně neslouží k získávání nových zákazníků.

Pokud chcete být vidět na co nejvíce místech, je třeba zvolit jiný formát. Určitě jste alespoň jednou dostali nabídku, že vám ta a ta firma odešle e-mail na miliony svých (zaručeně aktivních) odběratelů a že tak získáte spousty nových zákazníků.

Může to zafungovat? Ano. Ale výjimka potvrzuje pravidlo. Většina těchto odběratelů je neaktivních, jsou to sekundární e-mailové adresy a/nebo jsou pořádně naštvaní, že je někdo bez ostychu neustále bombarduje reklamními e-maily. A na koho myslíte, že budou v závěru naštvaní? Správně, reklamní společnost to nebude, budete to vy, kdo jste za reklamu ještě zaplatili.

Poznámka – můžete však oslovit někoho, aby do svého e-mailu, který odesílá svým odběratelům, umístil zmíňku o vás. To je ale na samostatný článek.

E-mail marketing není interupční (vyrušovací) reklama

…přestože jej tímto způsobem mnoho lidí vnímá (a využívá).

V dobách, kdy neměl každý z nás několik přehlcených e-mailových schránek, to fungovalo. Dnes na irelevantní zprávy lidé nemají čas a dostávají jich mnohem více, než jsou schopni zpracovat. Dnes už tento přístup prakticky nefunguje.

Ano – občas i v e-mail marketingu využíváme určité vyrušovací prvky (například pop-up okna), ale to je opět na samostatný článek a je třeba s nimi pracovat velmi opatrně.

Co JE e-mail marketing?

E-mail marketing je komunikace. Komunikace se zákazníky (i potenciálními i těmi, kteří u vás třeba nikdy nenakoupí).

A úkolem komunikace je nejčastěji:

  • informovat
  • vzdělávat
  • pečovat

Každý z nás (trošku gramotnějších s počítači) používá e-mail ke komunikaci každý den. Dokonce spousta lidí, kteří „na počítačích“ nevyrostli, jsou dnešní dobou dotlačeni k tomu, aby s počítačem pracovali. Ať chtějí nebo ne.

Každý den přijímáme a posíláme e-maily.

Cílem e-mail marketingu je posílat ty správné zprávy, ve správný čas, těm správným lidem.

To je stará známá pravda.

E-mail marketing vám pomůže, abyste své potenciální zákazníky vzdělávali v dané oblasti a pomohli jim s rozhodnutím.
E-mail marketing vám pomůže s popostrčením těch, kteří jsou již rozhodnutí a potřebují jen „doťuknout“.
E-mail marketing vám pomůže pečovat o zákazníky, kteří u vás již nakoupili.
E-mail marketing vám pomůže zákazníky naučit, jak s produktem pracovat, aby dosáhli žádaných výsledků.

E-mail marketing je jednoduše o komunikaci.

Ve chvíli, kdy jej přestanete vnímat jako jen a pouze sdělovací prostředek (který je navíc v inboxu poměrně otravný) otevřou se vám mnohé dveře. Začnete přemýšlet o nových způsobech jak jej využít a jak může pomoci vašim odběratelům.

A čím více budete pro své odběratele užiteční, tím vás budou mít raději, tím raději (a aktivněji) vám budou naslouchat a tím spíše je přimějete k tomu, aby si od vás něco koupili ve chvíli, kdy to budou potřebovat (nebo chtít).

Komentáře

    Přidat komentář

    * Nezapomeňte na povinné pole.