Co nás čeká v e-mail marketingu v roce 2016?

Všude možně můžete narazit na předpovědi, odhady a dohady, co nás čeká v roce 2016.

Docela mě tedy překvapilo, že jsem na blogu ani jednoho z našich největších českých e-mailových hráčů, Acomware a Vivmail, nenarazil na nic podobného (alespoň v době psaní a publikace tohoto článku tam nic nebylo :)).

Každopádně se nad tím neustále zamýšlím i já. E-mail marketing neumírá, e-mail marketing jde pořád dopředu, je pořád jedním z nejefektivnějších marketingových kanálů.

Mění se ale zákazníci, mění se trendy, mění se technologie…

Pokusím se shrnout to, co já osobně očekávám, že se bude dít v e-mail marketingu v roce 2016.

Kvalita uživatelů v databázi

To sice platilo vždy, ale každým rokem to platí víc a víc. Dnes není problém nakrmit databázi kontakty. Nemluvím o kupování databáze, ale jejím budování. Není problém za několik měsíců znásobit databázi. Náročnější je ale přimět uživatele, aby vám naslouchali a aby vaše e-maily otevírali, četli a reagovali na ně.

Abychom toho docílili, budeme muset lépe pracovat se svou databází kontaktů a s tím, co odběratele zajímá. Tedy…

Relevance

Content marketing, tvorba obsahu a další. Slyšíme a vidíme to všude. Musíme psát články, publikovat obsah. Pravidelně, často, hodně. A nejen na webu/blogu, ale také na sociálních sítích, v e-mailech atd. Jenže (padlo to i na Marketing Festivalu a na dalších letošních konferencích) obsahu je všude plno.

Lidé nemají čas konzumovat všechen obsah, který vyprodukujeme. Musíme tedy vytvářet mnohem lépe zacílený obsah, který bude pro uživatele relevantnější v tu danou chvíli, když se o něj zajímají.

Práce s aktivitou lidí

S relevancí je spojená také reaktivace “umírajících” uživatelů. Všichni dostáváme velké množství e-mailů každý den a neustále se adaptujeme. Učíme se je ignorovat a pečlivě si vybírat. Není tedy vůbec problém na některé e-maily přestat reagovat úplně (a přitom být stále přihlášen).

Věřím, že v roce 2016 mnohem více businessů pochopí, jak je důležité se zaměřit na reaktivaci těch, kteří ztrácejí zájem, a čištění databáze od těch, kteří jej definitivně ztratili.

Velmi často se setkávám tím, že podnikatelé i marketéři vůbec nevěnují pozornost neaktivním zákazníkům.

E-maily na mobilních zařízeních a responzivita

Co by to bylo za článek s (odhadovanou) predikcí, kdybych nevyzdvihl mobilní zařízení a nárůst užívání mobilů, tabletů, hodinek, náušnic, šál, tkaniček u bot a dalších věcí k používání internetu.

Samozřejmě že tento podíl poroste. Samozřejmě, že lidé budou více kontrolovat e-maily na svých mobilních zařízeních. A nejen e-maily. Čím schopnější naše telefony, tablety a další přenosná zařízení jsou, tím více “práce” jsme schopni udělat mimo kancelář.

Třídění e-mailů je dokonalá práce na záchod, do fronty v supermarketu, nebo při čekání na manželku, než si vyzkouší ty 3 páry bot. A právě to, že v danou chvíli nemáme 100% soustředění na “pracovní záležitosti”, nahrává právě relevanci. V danou chvíli se u daného uživatele posouvá pomyslná laťka toho, co je pro něj zajímavé.

A to oběma směry.

Znuděný v obchodě s obuví si dost možná přečtu e-mail, který bych si doma nepřečetl. Naopak pokud mám chvilku volno (třeba čekám v autě) a rozhodnu se protřídit ty desítky e-mailů, které mi přišly, pak jsem mnohem méně tolerantní a pro smazání e-mailu nejdu daleko.

To je ale povídání na dlouhé lokte, důležité je, že mobilní zařízení jsou mezi námi.

Budeme muset více myslet na to, aby se naše e-maily zobrazovaly dobře na mobilních zařízeních a také na to, aby na mobilních zařízeních dávaly smysl. K tomu musíme upravit jak vizuální podobu, tak i samotné sdělení.

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli může a dokáže váš zákazník pracovat s vašim e-mailem na mobilu? Ano zobrazí se mu, ale může udělat to, co po něm chcete, aby udělal (což je většinou nakoupit)?

(A že bych z e-mailu na svém mobilu často i nakoupil, kdyby to nebylo tak neskutečně nepohodlné!)

Poznámka:

A přestože jde technika extrémně rychle dopředu, určitě neopomínejte textové verze e-mailů. Je otázkou, jak hojně jsou/budou využívané, ale některá zařízení (zejména například chytré hodinky) zobrazují textovou verzi e-mailů (no na rovinu – dokážete si představit vyšperkovaný grafický newsletter na hodinkách?).

Chytrých hodinek není mnoho a určitě to není stěžejní část trhu, ale snažím se tím naznačit, že spousta zařízení, nebo vašich odběratelů, může stále z praktičtějších důvodů volit textovou verzi. Neodepisujte je.

Více automatických e-mailů

Není pochyb o tom, že automatické e-maily dokážou být velmi efektivní. Automatické e-maily mohou být mnohem efektivnější, než ruční rozesílky.

Pokud posíláte jen ruční rozesílky (připravíte e-maily, zacílíte na vhodný segment, zvolíte nejvhodnější dobu a odešlete), pak ten, kdo se přihlásí do vaší databáze klidně vteřinu po skončení rozesílky, váš e-maily nedostane. Pokud připravíte e-mail automaticky (opět vhodně zacílíte a zvolíte ideální dobu, kdy se má po přihlášení e-mail odeslat), pak jej dostane každý bez rozdílu. Bez ohledu na to, jestli se přihlásil před a nebo po “zapojení“ vašeho e-mailu do komunikace.

I když vaše ruční rozesílka může být dobře zacílená, může přijít příliš brzy (nebo pozdě). Automatické e-maily můžete odpálit buď po vhodné době (dle vašeho nejlepšího vědomí a svědomí) a nebo na základě akce, kterou uživatel udělá sám (projeví nějaký větší zájem). Časování může být mnohem přijatelnější.

Poznámka:

Nenechte se mýlit. To, že provozujete e-shop vůbec neznamená, že jsou automatické e-maily mimo mísu. Stačí přemýšlet více pro-zákaznicky.

V žádném případě neříkám, že by měly automatické e-maily začít používat všichni a vykašlat se na ruční rozesílky. Ruční rozesílky mají a vždy budou mít své uplatnění. Říkám, že e-shopy i další projekty zdaleka nevyužívají potenciál, který se v automatické komunikaci skrývá.

Sociální sítě

Proč mluvím o sociálních sítích, když má být tento článek o e-mailingu? Protože e-mail marketing a sociální sítě vždy fungovali nejlépe ve vzájemné symbióze. A ani v nadcházejícím roce tomu nebude jinak.

Sociální sítě dokážou velmi efektivně podpořit nejen budování vaší databáze, ale také samotnou komunikaci. Ovšem nevyhneme se nějaké té investici. Na sociální sítě už se nedá pohlížet jako na kanál, který buduje brand a přivádí zákazníky zcela zdarma.

Je to stejné jako “free-to-play” hry. Ano, můžete si hru stáhnout a hrát zdarma. Ano, ve většině případů ji můžete pravděpodobně i zdarma dohrát. Ale… Budete to mít sakra těžké v porovnání s tím, když si zaplatíte. Nehledě na to, že se často přes nějakou “úroveň” ve hře nemusíte vůbec dostat, pokud si nekoupíte “nějakou” věc za reálné peníze. Dokonalá analogie k reklamě na sociálních sítích.

Lépe pracovat s marketingovými kanály jako celkem

E-mailová komunikace, samotný web, sociální sítě, obchodní zástupce, podpora… Všechna místa, kde s vámi zákazník přichází do kontaktu, musí na zákazníka působit stejně.

Vzhledem k tomu, jak rychle se uživatelé mohou proklikat přes vaše nejrůznější kanály, není už přípustné, aby “pravá ruka nevěděla, co dělá levá”.

Infopodnikatelé VS e-shopy VS další projekty

“Vytvářet zajímavé informace, návody, videa, e-booky, nabízet magnety na oplátku za e-mailovou adresu, připravovat prodejní funnely a podobně. To jsou všechno zapovězené techniky infopodnikatelů a jim podobných. V normálním, férovém businessu pro tyto praktiky není prostor.“

Pevně věřím, že se tento názor v roce 2016 začne vytrácet. Sám se s ním setkávám při své praxi velmi často. A přitom je to taková škoda. Nejen v zahraničí, ale i některé šikovné projekty u nás dokážou pracovat s informacemi, vzděláváním a komunikací se zákazníky.

A samozřejmě to má pozitivní dopad i na jejich zisk.

Na co si budeme muset dávat v příštím roce pozor?

I v oblasti e-mail marketingu bude stále konkurenčnější prostředí. E-mailing je dostupný prakticky každému a čím více podnikatelů jej bude používat, tím více se budeme prát o pozornost uživatele, který má jen omezené množství pozornosti, kterou může/chce e-mailům věnovat.

Budeme muset se svými zákazníky pomocí e-mailu více komunikovat. Sledovat, co nám říkají a jak se (nejen) v e-mailech chovají a lépe reagovat na to, co potřebují v danou chvíli.

Tedy:

  • Více komunikace, méně jednosměrného sdělování.
  • Kvalitnější cílení, abychom oslovili správné lidi správnou zprávou.
  • Lepší práce s automatickými e-maily, abychom je oslovili správné lidi správnou zprávou v tu správnou chvílí.
  • E-mail je pouze prostředkem komunikace, nesmíme zapomínat ani na element osobního jednání (setkávání, telefonování…)

Jaký je váš názor?

V článku jsem se zaměřil na to, v čem já osobně vidím největší potenciál. Kde jej vidíte vy? Podělte se se mnou 😉

Komentáře

  • Ondřej Švestka 29.01.2016 19:57

    Super zamyšlení a shrnutí trendů, Jakube.

    Za mě by to byla určitě ta automatizace – ve srovnání s klasickým schématem „rozešlu e-maily ve čtvrtek v poledne každý týden“ jsou drip kampaně úplně někde jinde.

    Těším se na další články!

Přidat komentář

* Nezapomeňte na povinné pole.