Marketing. Takové to čarodějnictví, kdy přijde odborník, udělá pár drobných a zázračných úkonů a najednou všechny vaše reklamní kampaně skvěle fungují, zákazníci jsou nadšení, utrácejí u vás téměř všechny své peníze a chválí vás všude, kudy projdou.
To by bylo krásné, že? 🙂
Jenže to tak nefunguje. Před 15 lety stačilo opravit pár zásadních chyb na webu a prodeje skokově rostly. Dnes je již standardem, že tyto chyby neexistují, a pokud chceme být lepší, než ostatní (= více prodávat), musíme nabízet něco víc, než oni.
A toto uvědomění, zejména majitelům internetových projektů, ještě stále chybí. A setkávám se s tím při své praxi poměrně často (a přitom obsah není důležitý jen a pouze pro e-mail marketing, ale pro marketing celkově).
Jako obvykle se vrátím ke kamennému obchodu. On se ten základní princip totiž téměř neliší. Jak by se vám líbilo v obchodě, ve kterém by na vás ihned po vstupu vyskočila obsluha a začala ze sebe sypat, na co mají zrovna slevy (výpis produktů), kolik ušetříte (motivátor) a tlačila vás do nákupu (call to action nesmí nikde chybět)?
Nejspíš moc ne. Nejspíš byste se otočili a okamžitě odešli a ještě si pěkně postěžovali přátelům, jak se tam chovají.
Když vstoupíte do obchodu, očekáváte zájem, očekáváte pomoc odborníka, který tam je od toho, aby vám poradil s nákupem.
A internetový obchod nebo projekt, který nabízí něco k prodeji, je vlastně totéž. Stále jsou ještě lidé, kteří si jdou věci prozkoumat do kamenných obchodů a poté si je koupí na internetu. Ale ubývají. Proč by nemohl e-shop zákazníkovi poradit stejně dobře, jako obsluha v kamenném obchodě? Může.
Sehnat schopného prodavače do kamenného obchodu, který bude mít perfektní zbožíznalství, přehled o tom, co prodává a dokáže zákazníkům poradit, vám bude nějakou dobu trvat a když ho najdete, bude vás stát spoustu peněz. Ale vyplatí se a celé to bude skvěle fungovat.
A pokud chcete, aby byl váš internetový projekt/obchod úspěšný, musíte mít i vy svého schopného prodavače.
Na internetu je tímto šikovným prodavačem obsah.
Obsah, který dokáže zákazníkovi poradit s výběrem produktu. S tím, co je pro něj nejvhodnější, co mu nejvíce pomůže (nikoli jen to, co by obchodník nejraději prodal) a hlavně – co vyřeší jeho problém.
Obsah už dávno není tuna kopyčlánků nakoupených za 120,- Kč za normostranu. Jsou to informace, které zákazník potřebuje k tomu, aby se dokázal rozhodnout, spokojeně nakoupit a aby zakoupený produkt využil na maximum.
A s rostoucí konkurencí ve všech oborech (na internetu) už kvalitní obsah není jen konkurenční výhoda, kterou nikdo jiný nemá/nedělá. Je to nutnost, kterou nesmíte opomíjet a bez které vám nebudou marketingové kanály jako je SEO, PPC, e-mail marketing a další, fungovat tak, jak by mohly.
Velmi často přicházím k projektům, které potřebují pomoci s marketingem. A nezřídka očekávají opravdu nějaká ta kouzla (samozřejmě na technické úrovni). A potom se diví, když se dostaneme k tomu, že celé to kouzlo je vlastně v tom, že musí přemýšlet nad svými zákazníky, porozumět jim a připravit pro ně takové informace, které zákazníci obvykle vyhledávají právě v kamenných obchodech.
PPC reklamy na produkty jsou den ode dne dražší a dražší. A pokud platíte více a více peněz za prokliky, tedy za každého potenciálního zákazníka, snižuje se vám marže.
Jak dlouho to vydržíte a kam až můžete jít? Kolik si můžete dovolit zaplatit za toho příchozího zákazníka, o kterém ani nevíte, jestli opravdu nakoupí?
Co když se ale budete více soustředit na problémy a potřeby svých zákazníků a budete se jim snažit poradit?
Tyto dotazy budou mnohem levnější. Tady už tak velká konkurence není.
A pokud začnete pomocí (nikoli vyřváváním slev), pak tito příchozí potenciální zákazníci nebudou otrávení a naštvaní, ale naopak budou připravení vám naslouchat.
Klasický přístup: Reklama na produkt -> prodej
Co k tomu ale přistoupit jinak: Reklama na obsah -> pomoc -> komunikace -> prodej
Pokud totiž ještě na této cestě získáte kontakt na potenciálního zákazníka, můžete si s ním povídat i v budoucnu. Pokud u vás člověk při klasickém přístupu (reklama -> produkt) nenakoupí, už se k němu pravděpodobně nikdy nedostanete.
Představte si, jaké otázky mohou mít vaši potenciální zákazníci…
Na tyto otázky připravte co nejlepší odpovědi a s těmi dále pracujte. Můžete je využít například jako:
Díky správné práci s obsahem dokážete získávat kontakty na potenciální zákazníky, zjistit, co je zajímá a s čím potřebují poradit/pomoci a na základě těchto informací jim dokážete nabídnout ten nejvhodnější produkt.
A to je ten marketing, kdy vás mají lidé rádi, kdy je neotravujete nesmyslnými nabídkami a kdy od vás rádi nakoupí a ještě vás doporučí dál.
Ale chce to práci. Musíte totiž při tvorbě obsahu zastoupit toho prodavače, který každému zákazníkovi rád ochotně poradí.
Tímto prodavačem musí být váš obsah.
Přestaňte věřit na marketingová kouzla, neexistují.
Začněte přemýšlet nad svými potenciálními zákazníky a snažte se jim vyjít vstříc.
Pokud do toho chcete prásknout a dělat to pořádně, prozradím vám jeden velmi šikovný online tréning, který vás naučí vše od A do Z (a v češtině).
Nemám affiliate/partnerský odkaz. Neříkám vám o něm proto, abych si vydělal pár kaček.
Říkám vám o něm proto, že já sám se z infoproduktů učím, konkrétně tímto jsem si sám prošel a vím, že vás dokáže spoustu naučit.
Například:
Zajímá vás to?
Mrkněte na MarketingObsahem.cz
Komentáře
Naprostý souhlas, kolikrát na e-shopech chybí i pořádné popisky. Často se omílají kecy marketingových oddělení, které jsou obvykle značně jednostranné a někdy vyloženě vylhané. Tady je prostor zákazníkovi poradit.
Zbývá dodat, že obsah musí (!) tvořit skutečný odborník, obecný copywriter ho bez vysoce kvalitních podkladů neudělá! A i tak bude text odborníka vždycky lepší, protože obsahuje plno detailů, které neodborník nikdy nepostřehne. Většina lidí ale prostě chce obsah a hned a levně, což samozřejmě nikam nevede.
Další věc je to, že obsah sám je téměř k ničemu. Že odkazy vzniknou samovolně, že se prosadí, že ho vyhledávače hodnotí dobře atd. jsou jen kecy pánů z Google. Takto to prostě nefunguje a bez pořádné propagace na sociálních sítích a bez linkbuildingu to nikdy fungovat nebude. Dostat dobrý blog na slušnou organickou návštěvnost je běh na několik let, u komerčního webu s řádově větší konkurencí to bez pořádné propagace vážně nepůjde.
Souhlasím, chci ale také poukázat na to, že obsah není jen a pouze o tom, dostávat návštěvníky na web pomocí organického vyhledávání, PPC reklam a podobně. Ale hlavně je to komunikace se zákazníkem, ochota, kterou právě v kamenném obchodě může překypovat onen šikovný prodavač.
Na webu se to promítne nejen na blogu, ale také na poradně, častých otázkách a odpovědích, live chatu, telefonátech, v e-mailech a pak také v těch reklamách, článcích a podobně.
A moc děkuji za skvělé doplnění – máš naprostou pravdu a říkám to při každém školení, přednášce a podobně – tesat do kamene !!! OBSAH MUSÍ VYTVOŘIT ODBORNÍK !!! Tedy ten, kdo oboru opravdu rozumí. Text může následně upravit šikovný copywriter/markeťák/agentura, ale neměl by jej „plácat“ dohromady sám.