E-mailing v kostce

Podívejme se na několik základních bodů, jak přistupovat k e-mail marketingu, abyste opravdu viděli pozitivní výsledky a neposílali jen spam, který nebude mít žádný účinek...

Účinný e-mailing vyžaduje mnohem víc, než jednou za měsíc hromadně rozeslat e-maily s desítkou produktů. Zde jsou pravidla, kterými se při e-mail marketingu řídím já a která se mi osvědčila jako efektivní (a nepostradatelná).

1. PRAVIDLO: DODRŽUJTE ZÁKON

Dělat e-mail marketing legálně je prvním (a nejdůležitějším) předpokladem proto, aby byl efektivní. Dodržujte tedy požadavky pro rozesílání e-mailů, které ukládá zákon.

  • Musíte mít souhlas se zasíláním obchodních sdělení.
  • V e-mailu musí být možnost odhlásit se z odběru.
  • V e-mailu musí být uvedeno, že se jedná o obchodní sdělení.
  • V e-mailu musí být uvedené obchodní jméno a adresa.
  • Musíte být registrování na úřadu pro ochranu osobních údajů - www.uoou.cz

2. PRAVIDLO: DODRŽUJTE TO, CO JSTE SLÍBILI

Pokud vám váš odběratel dá svolení k zasílání obchodních sdělení, patrně tak učinil z nějakého důvodu. Nejpíše podle toho, co jste mu slíbili, že mu budete posílat za informace. Pokud někomu slíbíte nějaké informace e-mailem, držte se toho.

Posílejte svým odběratelům jen to, co si vyžádali a co jste jim slíbili. Pokud jim slíbíte hodnotné informace, ale jejich e-mailová schránka se bude plnit pouze reklamou na vaše nejnovější produkty, pak se připravte na to, že se velmi rychle odhlásí.

A stejně je tomu i naopak - pokud slíbíte odběrateli, že jej budete informovat o nových produktech v konkrétní oblasti, ale místo toho mu budou chodit rozsáhlé informační e-maily, také z toho nebude nadšený... Držte se tedy toho, co jste uživateli při registraci přislíbili.

3. PRAVIDLO: SEGMENTUJTE A PERSONALIZUJTE

Určitě znáte typycky odfláknutý přístup k emailingu. Majitel e-shopu, který má rozsáhlou databázi e-mailových adres zákazníků, si jednou za měsíc vytvoří e-mail s nejnovějšími produkty (kterých má nejvíce, nebo na kterých má největší zisk) a tento "newsletter" odešle na celou databázi kontaktů. A to právě nemá s pro-zákaznickým přístupem prakticky nic společného.

Pracujte se svými kontakty! Připravte si seznamy s různým zaměřením, podle toho, co vaše odběratele nejvíce zajímá a průběžně segmentujte svou databázi kontaktů. Na různé segmenty poté můžete odesílat takové nabídky, které budou danou konkrétní cílovou skupinu nejvíce zajímat. Stejně tak se věnujte i personalizaci e-mailů.

To, že vložíte do e-mailu oslovení daného odběratele, je jen nejzákladnější forma personalizace. Na vyšších úrovních můžete personalizovat prakticky cokoliv v e-mailu, od hlavičky (pole "Od" "Komu" a předmět) až po samotné tělo e-mailu (grafika, rozložení prvků, obsah, nabídka...).

4. PRAVIDLO: TESTUJTE

Vždy se snažte vytvořit alespoň dvě varianty, které se liší v jedné (pouze v jedné) věci a sledujte, která z nich má větší úspěch. I jednotky procent mohou v závěru udělat znatelný rozdíl.

Dnešní služby pro e-mail marketing umožňují dokonce i takové testování, kdy rozešlete dva e-maily na malý vzorek databáze (například na 10% až 20% kontaktů) a na zbytek odešlete ten, který byl úspěšnější. Netestovat je hřích, mějte to na paměti!

5. PRAVIDLO: SLEDUJTE VÝSLEDKY

U každé kampaně sledujte a vyhodnocujte důležité metriky. Tím ovšem nemyslím to, že se podíváte, kolik procent lidí si e-mail otevřelo. U e-mailové kampaně je toho potřeba sledovat mnohem více, například

  • kolika lidem se e-mail doručil
  • kolik lidí jej otevřelo
  • kolik z nich kliklo na odkaz v e-mailu
  • kolik lidí opravdu dokončilo cíl kampaně (vyplnili dotazník, koupili si produkt...)
  • kolik lidí se odhlásilo z odběru e-mailů
  • atd...

A tyto informace lze vyhodnocovat až na úroveň jednotlivých uživatelů - Standa neklikl na nabídku televizí, tak mu příště pošleme něco jiného, televize jej nezajímají, a tak dále...

6. PRAVIDLO: UČTE SE

Z toho, co u proběhlých kampaní vypozorujete, se snažte co nejvíce poučit do příští kampaně. Pokud neměl e-mail úspěch, hledejte příčinu, pokud naopak měl, snažte se postup reprodukovat i v dalších kampaních. Sledujte, o co mají vaši odběratelé zájem a snažte se je na základě chování v kampaních dále segmentovat.

Přečtěte si také - Řešit e-mail marketing vlastními silami, nebo si najmout profesionála?